March 25, 2016

”Männen sa att de skulle döda mig och mina barn”

GÖRAN JACOBSON | 24 mar , 2016

Maria tvingades tigga och prostituera sig. Hon blev lovad ett arbete i Sverige, men när hon kom hit blev hon tvingad att tigga på dagarna och att prostituera sig på nätterna. Maria från Rumänien är bara en av tusentals utsatta människor som har fallit offer för människohandeln i Sverige. Inblick har i en artikelserie granskat denna smutsiga verksamhet som pågår mitt ibland oss. Detta är den fjärde och avslutande delen i serien.

2016_v12---NYHET-2---liten


Människohandeln, eller trafficking som den också kallas, beskrivs av många som vår tids slavhandel. Det handlar om människor i alla åldrar som likt viljelösa zombies utnyttjas av hänsynslösa personer för kriminella syften.
Många utnyttjas för prostitution eller droghandel medan andra tvingas till tiggeri på svenska gator och torg eller till slavliknande arbete i underjordiska fabriker. I vissa fall handlar det om barn som faller offer för den svarta handeln med mänskliga organ.

Blev lovad jobb i Sverige

Maria är i 35-årsåldern. Hon är av romskt ursprung och hade därför svårt att kunna försörja sig själv och sina tre barn i hemlandet Rumänien, där romer klassas som andra klassens medborgare.
Marias man dog för några år sedan och därmed är hon den ende som kan dra in pengar till familjen, vilket alltså är väldigt svårt i Rumänien om man är rom.
Under vårt samtal ser hon sig hela tiden skyggt om, likt ett rådjur som vädrar fara. Maria är nämligen på flykt i ett land hon inte känner sig hemma i.
Det var när några män dök upp i den lilla rumänska staden där hon bodde och berättade att man kan få jobb hur lätt som helst i Sverige, som hon såg sin chans att komma bort från fattigdomen.
– Männen lovade att ställa upp och betala för bussresan till Sverige om man jobbade åt dem när man kom fram, säger Maria på förvånansvärt god engelska och tillägger sorgset att deras löften givetvis bara var lögn.

Guld och gröna skogar

Hennes ansikte bär märken av fysisk misshandel. Maria berättar att när hon kom till Stockholm var det helt plötsligt andra regler som gällde.
– De tvingade mig att tigga pengar på dagarna och på nätterna skulle jag prostituera mig. När jag vägrade slog de mig med käppar och sparkade på mig. Männen sa att de skulle döda mig och mina barn om jag inte gjorde som de ville.
Tio timmar varje dag skulle hon sitta på en särskild plats i centrala Stockholm och tigga av de förbipasserande människorna. På nätterna skulle hon sedan sälja sin kropp till främmande män på olika platser. Sova tilläts hon bara göra korta stunder åt gången.
Männen som lockat hit Maria med fagra löften om guld och gröna skogar tog varenda krona av henne som hon fick in på tiggeriet. De pengar hon drog in på att prostituera sig såg hon aldrig, eftersom det var människohandlarna som skötte förmedlingen av hennes tjänster och som tog emot betalningen av kunderna.
De få gånger hon vågade protestera mot behandlingen blev hon misshandlad och nya dödshot uttalades mot henne och hennes barn, som är kvar hemma i Rumänien.
– Ibland kunde jag gömma undan lite pengar för männen, så att jag kunde skicka ner dem till mina barn.

Söker lyckan i Sverige

Det blev i alla fall mer pengar på så sätt än om hon stannat kvar i Rumänien. Maria säger att det är därför som så många fattiga människor från Rumänien och grannlandet Bulgarien, där det är lika usla villkor för romerna, väljer att ta sig till Sverige för att söka lyckan här.
Hon berättar också om migrantlägret i skogarna norr om Stockholm där hon bodde tillsammans med andra EU-migranter. Maria säger att det handlade om ett trettiotal personer som bodde i lägret under usla förhållanden i tält och gamla husvagnar. Det fanns varken rinnande vatten eller avlopp där.
Männen som utnyttjade Maria hämtade och lämnade henne med bil vid tältlägret varje dag för att kontrollera att hon verkligen ”producerade”, som de kallade det.

Fruktansvärd förnedring

Maria delar med sig av en berättelse som innehåller fruktansvärd förnedring. Blicken flackar när hon talar om återkommande misshandel och dödshot, om människor som spottat på henne när hon suttit på sitt tiggarställe och det äckel hon kände inför de män som köpte hennes sexuella tjänster. Hon gråter när hon berättar om sina tre små barn därhemma i Rumänien.
– Jag är så rädd för vad som kan hända dem.

Lockar fler till Sverige

Människohandlarna som levde på de pengar som Maria drog in åt dem har enligt Maria befunnit sig i Sverige i flera år. Hon säger att de bor i fina lägenheter och att de kör omkring i dyra utlandsregistrerade lyxbilar. De turas om att åka ner till Rumänien för att locka ännu fler fattiga människor till Sverige, så att de kan utnyttja dem också.
– Hade jag vetat vad som väntade mig när jag kom till Sverige så hade jag aldrig i livet åkt hit, säger Maria gråtande.
Nu befinner hon sig på flykt i Sverige. Hon lyckades nämligen, mot alla odds, komma bort från männen som utnyttjat henne. Hon befinner sig utom räckhåll för dem nu. Men hon är livrädd för vad som kommer att hända om de hittar henne. Marias högsta önskan är att kunna ta sig tillbaka till Rumänien för att kunna vara hos sina barn.
– De är i stor fara. Männen som lurade hit mig vet var de finns. Jag är så rädd för att mina barn ska bli dödade, gråter hon.
Maria tvingas fortfarande tigga med den skillnaden att hon nu kan behålla alla pengar själv. Hon säger att hon lever en dag i taget. Inte mer.

GÖRAN JACOBSON


Maria heter i verkligheten något annat. För att skydda henne från de män hon berättar om i artikeln framträder hon anonymt.


No comments:

Post a Comment

Designed By © 2015 Cheerfulmarket.com All rights reserved.